Friday, December 17, 2004

وزن بالا یکی از مشکلات دنیای مدرن امروز

وزن و فرم ایده آل همیشه در زندگی برام مساله بوده. کلی در این زمینه امتحان کردم. دکتر رفتم و اینور اونور کتاب و مقاله خوندم.
من 3 سال پیش در عرض 3 ماه با پرخوری که ریشه عصبی داشت 10 کیلو اضافه کردم و تا حد مرگ برای باز گشتن به اون وزن قبلی پیش رفتم.
البته موفق هم شدم ولی مشکل اینجا بود که وقتی ادم به خودش فشار میاره از نظر عصبی اذیت و افسرده میشه.
خیلی ها و از جمله خود من معتقد هستن که خوردن لذت بزرگی در زندگی هست. یه لذتی که فقط و فقط خودت در اون شریکی. از این جهت هر موقع من رژیم سخت میگرفتم بعدش تلافی میکردم و میافتادم به خوردن.
به همین خاطر کاهش وزنم موقتی بود.
اگه مواد غذایی رو به 4 قسمت تقسیم کنیم شامل
هیداراتهای کربن
پروتئین
چربی
شکر
بدن انسان به همه اینها احتیاج داره. مغز برای فرمان سوخت و ساز به چربی و شکر احتیاج داره، برای ساختن ماهیچه به پروتئین، و به هیدراتهای کربن برای تامین انرژی.
هر چه مقدار دریافتی چربی، هیدراتهای کربن و شکر بیشتر بشه بدن مازاد رو به سلولهای چربی تبدیل میکنه.
در این زمینه شکر و هیدراتهای کربن خیلی خطرناک تر هستند چون زودتر به اندوخته چربی تبدیل میشوند.
دکتر ادکینز یک رژیم پروتئین موثر و نظریه های جالبی داره که در پست های بعدی دربارش صحبت میکنم.
برای داشتن بدنی سالم و غذایی ایده آل و کافی برای زنده ماندن باید بین مقدار دریافتی این چهار ماده تعادل ایجاد کرد.
به طور مثال از هیدراتهای کربن ( مثل نان که ما ایرانیها در تمامی وعده های غذایی ازش استفاده میکنیم) نباید زیاد استفاده کرد. پروتئین در تمامی وعده های غذایی باید دیده بشه و شکر رو باید مصرفش رو به حداقل رسوند و به جاش از قند طبیعی میوه ها به بدن رسوند.
یک مورد در رژیم سالم و صحیح نباید فراموش بشه و اون این هست که بین وعده های غذایی فاصله ایجاد نشه و آدم به حد گرسنگی و خستگی شدید نرسه. چون در این صورت بدن از حالت سوخت و ساز به حالت استراحت برمیگرده. راحت بگم اگه چیزی نخوریم بدن چیزی نداره که بسوزونه و فرمان اشتباه به مغز میرسه و بدن در حال قحطی زدگی نتیجه جالبی نمیده. یعنی به این ترتیب کاهش وزن متوقف میشه.
پس اولین نکته این که یک رژیم موفق و صحیح رژیمی هست که احساس گرسنگی و خستگی شدید در اون احساس نشه. یعنی به بدن به فاصله هر 4 ساعت بکبار مواد غذایی مناسب برسه.
در پست بعدی راجع به تجربیات خودم و نتایج تحقیقاتم در مورد مواد غذایی موثر در کاهش وزن مینویسم.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home