Sunday, December 26, 2004

چرا سر درد می گیریم؟

هنگامی که شما از رژیم غذایی کاهش وزن استفاده میکنید طی یک دوره بسیار کوتاه گرسنگی – بالاخص اگر تحرک هم داشته باشید- مثلا طی 3 ساعت میزان زیادی از قند های ذخیره شده در بدن شما مصرف میشود. از آنجایی که حدود 95% انرژی مورد نیاز مغز از قندها تامین میشود بدیهی است که مکانیسم خاص جلوگیری از مصرف بیش از اندازه قند ها در بدن فعال شده و از اتمام ذخیره این منبع انرژی جلوگیری به عمل آورد.
در نتیجه فعال شدن این مکانیسم بدن از دیگر منابع انرژی نظیر چربی ها و نهایتا پروتئین ها برای تامین انرژی استفاده میکند. مقداری از این مواد را هم از طریق واکنش های خاصی به قند تبدیل مینماید تا بدن دچار کمبود این ماده مهم انرژی ساز نشود.
البته ناگفته نماند به محض استفاده از غذا مقدار زیادی از منابع از دست رفته قندی جایگزین خواهد شد.
اما چنانچه میزان مواد قندی موجود در رژیم غذایی تان کمتر از حد نیاز باشد و این منبع به طور کامل پر نشود و یا اینکه مکانیسم جلوگیری از مصرف بیش از اندازه قند در بدن شما دیرتر و یا کند تر از حد معمول به کار بیافتد بدن شما دچار عارضه ای میشود با نام هیپوگلایسمی یا پایین بودن میزان قند خون که یکی از نشانه های ان سردد های دایمی و مزمن و بیشتر در ناحیه پیشانی و گیجگاهی است.
برای جلوگیری از این عارضه به شما توصیه میکنم.
1. سعی کنید به همراه وعده های غذایی تان از سبزی و سالاد بدون سس مایونز و به میزان زیاد استفاده نمایید.
2. سعی کنید برای میانوعده هایتان بیشتر از میوه ها و غلات پوشت گیری نشده استفاده نمایید.
3. در صورتی که هنوز مشکلتان پا بر جا بود میتوانید از یک عدد خرما یا شکلات و یا دو عدد بیسکوئیت برای از بین بردن این سردرد استفاده نمایید.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home