Thursday, January 13, 2005

لبنیات و کاهش وزن

آلوچه جان به نقل از دکترش راجع به کنترل لبنیات نوشته ولی مربی من تو باشگاه همیشه می گفت اگه می خوای چاق نشی ماست و شیر بدون چربی زیاد بخور و البته تا به حال نشنیده بودم متخصصهای تغذیه چیزی از حذف یا کاهش لبنیات روزانه گفته باشن. به خاطر راحت کردن خیال خودم هم که شده اینها رو پیدا کردم که براتون می نویسم
طبق آخرین تحقیقات خوردن روزانه سه مرتبه ماست کم یا بدون چربی / شیر کم یا بدون چربی و همینطور پنیر کم چرب که البته بهتره از نوع کلسیم بالا باشه باعث کاهش وزن می شه
اما علت
وجود کلسیم بخصوص کلسیم موجود در لبنیات به بدن کمک می کنه که چربیها رو بسوزونه. حتی تحقیقات ثابت کردن که خوردن لبنیات برای استفاده از کلسیم بهتر از استفاده از قرصهای کلسیم هستند علتش هم وجود پروتئین در این مواد غذایی است
آمار
طبق مطالعات انجام شده کسانیکه در روز سه مرتبه از ماست بدون چربی استفاده کرده بودند 22% بیشتر از کسانیکه فقط میزان کالری را کاهش داده بودن وزن کم کردند. 61% بیشتر چربی کل بدن کاهش پیدا کرده بود و 81% بیشتر چربی شکم!
اما چقدر؟
متخصصین تغذیه گفتند که باید روزانه بین 1400 تا 1600 میلی گرم در روز دریافت کلسیم داشته باشیم
البته این میزان لبنیات باید در کنار کاهش کالری دریافتی روزانه باشه چه بهتر که ورزش رو هم در کنارش داشته باشین

نمونه رژیم پر کلسیم

صبحانه
( یک پیاله ماست بدون چربی (450 میلی گرم کلسیم
1 برش نان تست/ 1 کف دست نان معمولی/ 2 عدد بیسکوئیت ساقه طلائی/ 3 عدد بیسکوئیت ترد یا هر بیسکوئیت ساده دیگر
قاشق غذا خوری کره / 2 عدد گردو/ 4-5 عدد پسته/ 2 عدد بادام - گردو از همه بهتره البته
ناهار
بشقاب سالاد
سینه مرغ / تن ماهی / ماهی غزل آلا - 60 گرم معادل نصف نوار کاست که آلوچه هم گفته
پنیر - می تونید از پنیرهای کم چرب کاله یا پگاه هم استفاه کنید. برای پنیر کاله باید کل ظرف رو 3 قسمت کنید و برای پنیر پگاه 2 تا از بسته هاشو باز کنید. کالریشون معادل 50 و میزان چربیشون 3%. من خودم طعم کاله رو ترجیح می دم به نظرم اون یکی
چربتره
میان وعده
نصف یک پیاله ماست کم چربی(230 تا 250 میلی گرم کلسیم) یا 230 گرم ماست بدون چربی
شام
پروتئین - ماهی/ مرغ/ گوشت
یک ظرف سالاد

بعد از شام
یک لیوان ماست بدون چربی یا 1/2 لیوان ماست کم چربی

منابع
http://weightloss.about.com/cs/eatsmart/a/aa051603.htm
http://www.nationaldairycouncil.org/healthyweight/faq.asp





0 Comments:

Post a Comment

<< Home