Sunday, February 27, 2005

مقدار اضافه وزنتون رو حساب کنید


پژوهش‌گرای تغذيه برای رسیدن به نزديك‌ترين وزن ايده‌آل نسبت به قد، فرمول‌هاي مختلف و روش‌هاي محاسبه‌اي متعددي رو ارايه كردن كه ساده‌ترين و آسون‌ترين اونها فرمول بروكا است
اين روش براي هر کس به راحتي قابل استفاده و محاسبه س برای چنين محاسبه‌اي كافيه كه قد هر فردي را به سانتي‌متر اندازه‌گيري و از عدد بدست اومده مقدار صد سانتي‌متر کم بشه. به طور مثال شخصي كه 175 سانتي‌متر قد داره عدد صد را از 175 كسر كرده كه عدد 75 حاصل مي‌شه. اين عدد را وزن خام يا پايه می گن. برای رسيدن به وزن ايده‌آل كافيه براي افرادي كه جثه متوسط دارن، براي خانم‌ها 15 درصد و براي آقايان ده درصد از وزن خام کم بشه
روش ديگه ای كه امروز كاربرد وسيعي پيدا كرده تعيين وزن ايده‌آل بر مبناي شاخص توده بدنه. در اين روش شاخص توده بدن رو با بی ام آی نشون مي‌دن واون عدديه كه از تقسيم كردن وزن (كيلو گرم) به قد (متر) به توان 2 به دست مي‌یاد
مجذور قد برحسب متر/ وزن برحسب كيلوگرم =BMI
تقسيم بندي شاخص توده بدن و نوع چاقي
BMI = 20-24
وزن متعارف ودرجه چاقي = صفر
BMI = 25-29
اضافه وزن ودرجه چاقي = يك
BMI = 30-39
چاقي ودرجه چاقي = دو
BMI = 40 ,>40
چاقي مفرط ودرجه چاقي = سه
روش ديگه اي كه ميشه از طريق اون به تعيين وزن مطلوب دست پيدا كرد عبارته از
وزن ايده‌آل مردان = 48 + 7/2 براي هر 5/2 سانتي‌متر بالاي 150 سانتي‌متر
وزن ايده‌آل خانم ها = 45 + 5/3 كيلو براي هر 5/2 سانتي‌متر بالاي 150 سانتي‌متر

ویه روش ديگه كه مي‌شه از طريق اون وزن مطلوب رو حساب كرد عبارته از
وزن ايده‌آل به كيلوگرم = (قد به سانتيمتر × متوسط قطر سينه به سانتيمتر) تقسيم بر 240

و بالاخره ميشه براي اسكلت‌هاي متوسط از طريق زير وزن متعادل را براي خانم‌ها و آقايون تعيين كرد
وزن متعادل مردان = (قد – 150) × 1/1 + 48
وزن متعادل زنان = (قد – 150) × 9/0 + 45
به عدد به دست آمده با توجه به درشتي و يا ريزي جثه فرد مقدار 10%اضافه يا كم مي‌شه

0 Comments:

Post a Comment

<< Home